Blog

Podobnie jak dorośli, dzieci napotykają emocjonalne, społeczne i fizyczne wyzwania lub konflikty.
Praktykowanie jogi, które obejmuje techniki oddychania, zasady dotyczące zachowania oraz postawy fizyczne, pozwalają dziecku przede wszystkim poprawić koncentrację i sposób uczenia się, podejmować właściwe działania lub reakcje na różne sytuacje, spotykające je w życiu.


Powszechnie wiemy, że praktyka jogi wypływa z dążenia człowieka do budowania harmonii ciała, umysłu i ducha, do szukania swojej prawdziwej natury. Fakt, że wywodzi się z kultury i filozofii hinduizmu, czasem budzi wiele kontrowersji, budowanych wokół jej kulturowo-religijnych konotacji. Dlatego nauczyciele współczesnej jogi wskazują przede wszystkim na korzyści płynące z praktykowania samych ćwiczeń, które pozwalają rozciągnąć ciało, nabrać większej jego świadomości, w połączeniu z pracą umysłu.

Nauczyciele szkół jogi dla dzieci w Stanach Zjednoczonych, gdzie joga jest powszechnie praktykowana jako jeden ze sposobów ruchu i sportu, wskazują na szereg korzyści, które przynosi ćwiczenie jogi.

1) Alexandra De Collibus, nauczycielka jogi i założycielka studio Sweet Pea Joga dla niemowląt i małych dzieci w Massachusetts: Joga jest czymś, co dzieci mogą ćwiczyć wszędzie, a oddychanie, koncentracja, pozycja i sposób uczenia się prowadzi dzieci do ciągłego odkrywania siebie i dociekania. Joga pomaga dziecku osiągnąć zdrowy umysł w zdrowym ciele, uspokaja ducha umysłu.

2) Shana Meyerson, założycielka studio Mini Yogis w Południowej Kalifornii:

​​Joga buduje poczucie własnej wartości i szacunku do siebie. Dziecięca praktyka jogi jest rzadką okazją do zabawy i koncentracji, bez martwienia się o to, że możemy się pomylić w ćwiczeniach.

2) Christina Enneking, założycielka studio Heart Happy Yoga w Los Gatos w Kalifornii: Joga wprowadza podstawowe wartości, takie jak nienaruszalność, prawdomówność, umiarkowanie, czystość, wdzięczność i samodyscyplina. Zwiększa fizyczną elastyczność, promuje siłę fizyczną, ponieważ dzieci uczą się korzystać z nowych mięśni w różnych pozycjach. Joga zwiększa równowagę i koordynację ruchów. Ustanawia balans dla równowagi umysłowej i fizycznej, ponieważ jasność umysłu i stabilność wypływają z wysiłku próbowania różnych pozycji. Koordynacja natomiast jest ściśle związana z równowagą i zwiększa ogólną sprawność. Praktykowanie przez dzieci poszczególnych pozycji zachęca je do jasnego myślenia i skupienia się na wysiłku. W wyniku takiego pojedynczego skupienia w celu osiągnięcia określonej pozycji lub zachowania równowagi, dzieciom łatwiej później skoncentrować się w szkole. Dzięki temu uzyskują lepsze oceny.

Joga zwiększa u dzieci poczucie własnej wartości i zaufania do siebie, uczy ich wytrwałości, cierpliwości i zmusza do osiągnięcia swoich celów. Nauczyciel jogi jedynie wskazuje drogę, ale to dziecko pracuje, aby odnieść sukces. Opanowanie danej pozycji daje mu pewność siebie i poczucie własnej wartości. Joga stanowi również doskonałe narzędzie do ćwiczenia się we współczuciu, uważności, hojności, skupieniu, siły oraz elastyczności.

Badania wykazały, że joga jest szczególnie korzystna dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, zwłaszcza dzieci z autyzmem i ADHD. Kristie Patten Koenig, profesor terapii zajęciowej na Uniwersytecie w Nowym Jorku, prowadziła badania z dziećmi ze szczególnymi potrzebami. Potwierdziła, że ​​joga jest skuteczna, ponieważ wzmacnia dobre zachowania wśród dzieci, jednocześnie redukuje stres, pomaga rozwiązywać konflikty, łagodzi niepokoje dzieci, niweluje złą koordynację ruchową i słabą samoregulację.Jednak chyba najlepszą rekomendacją dla uprawiania jogi są opinie samych dzieci, które praktykują jogę. Mówią one swym nauczycielom i rodzicom, że lepiej się skupiają w ciągu dnia, na lekcjach w szkole, na różnych działaniach, a także z większą ochotą i uwagę podchodzą do wykonywanych zadań.

 Na podstawie: www.parents.com

  5.10.2017