Blog

Pilates to system ćwiczeń fizycznych opracowany przez Josepha Pilatesa na początku XX wieku.

Jako dziecko cierpiał on na astmę i krzywicę kości. Postanowił jednak pokonać swoje choroby i uprawiał sport, gimnastykę oraz jogę, łącząc prawidłowy oddech z ruchem. Pilates analizował dogłębnie anatomię ciała, modyfikował różne ćwiczenia i dopasowywał do własnych potrzeb. Po II wojnie światowej wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie otworzył w Nowym Jorku swoje studio gimnastyki. Prowadził zajęcia dla tancerzy, aktorów, sportowców i poprzez ćwiczenia pomagał im odzyskać formę po różnych kontuzjach.

Podstawową zasadą metody Pilates jest umiejętne napięcie mięśni, skoordynowane z poprawnym oddechem. Kręgosłup podczas wykonywania ćwiczeń powinien być ustawiony w pozycji naturalnej. Duże znaczenie w tej technice ma sposób i jakość wykonywanych ćwiczeń, co czyni je efektywnymi. Technika Pilatesu wymaga koncentracji, kontroli i dokładności. Uczy cierpliwości i systematyczności, zarówno sportowców jak i mało aktywne osoby.

Joga w swej filozofii obejmuje większy aspekt naszego życia. Dąży bowiem do harmonii całego człowieka, jego ciała, umysłu i ducha. Poprzez wykonywanie asan, ćwiczeń oddechowych, medytację, w jodze trenujemy doświadczenie jedności na poziomie fizycznym, mentalnym i duchowym. W jodze ważna jest statyczność, czyli przebywanie przez dłuższy czas w jednej pozycji, ale także oddech, przy przejściach z pozycji do pozycji (np. w jodze dynamicznej Viniyasa), jak i podczas trwania w asanach (np. w jodze metodą Iyengara).

Według pierwotnej filozofii jogi ćwiczenia są jedną z form medytacji. Zatem każda praca z ciałem może być formą medytacji.

Pilates to dobry wstęp do jogi, gdyż świetnie przygotowuje ciało do wymagających asan, uczy jak chronić kręgosłup w trudnych pozycjach.

Zarówno pilates, jak i joga uczą świadomego ruchu. Każda z tych metod wymaga skupienia, a prawidłowy oddech traktowany jest jako niezbędny element pracy z ciałem. Obie praktyki są formą dbania o ciało dla poprawy swego zdrowia i wyglądu oraz dla lepszego samopoczucia.


Co możesz zyskać dzięki ćwiczeniom metodą Pilates?

- nauczysz się w naturalny sposób utrzymywać prawidłową postawę ciała,

- rozciągniesz i uelastycznisz różne partie mięśni, zwłaszcza mięsnie głębokie,

- w szczególności wzmocnisz mięśnie brzucha, dolnej części pleców, bioder i pośladków oraz krzyża

- odciążysz kręgosłup,

- przeciwdziałasz osteoporozie,

- zdobędziesz większą świadomość swojego ciała.